Atrium-talon ammattikuntareliefit. Aarre
Aaltonen. 1927. Yliopistonkatu 27b, Kristiinankatu.
Turun nykyisen kävelykadun varrella
sijaitseva Asunto Oy Atriumin kiinteistö on yksi arkkitehti Erik Bryggmanin
maineikkaimmista töistä. Yhdessä naapurikiinteistön Hospits-rakennuksen sekä
taustalla olevan Betel-kirkon kanssa rakennukset muodostavat yhdessä
kokonaisuuden, joka on listattu kansainväliseen modernismin merkkiteosten
luetteloon.
Viisikerroksista Atrium-taloa on monilta yksityiskohdiltaan luonnehdittu italialaistyyliseksi. Katutason ovisyvennysten pylväät, eri muotoiset ikkunat sekä toisen kerroksen korkeudella, ikkunoiden väliin sijoitetut pyöreät kipsireliefit ovat huomiota herättäviä. Eri ammattikuntia esittävät, valkeat kohokuvat suunnitteli kuvanveistäjä Aarre Aaltonen.
Taiteilija:
Aarre Aaltonen
(1889–1980) oli klassismin tyylisuuntaa edustanut kuvanveistäjä, joka tunnetaan
useista realistisista henkilökuvauksista.
Jo 16-vuotiaana, vuonna 1906, Aarre
Aaltonen pääsi Turun piirustuskouluun, jossa hänen opettajanaan oli maineikas
Victor Westerholm. Taidemaalariksi opiskellut nuorukainen innostui myös
kuvanveistosta, jota hän alkoi harrastaa vapaa-aikoinaan. Piirustuskoulun
näyttelyn kautta Aaltonen pääsi kuuluisan Emil Wikströmin oppiin taiteilijan
Visavuoren ateljeessa.
Ensimmäisen kerran Aarre Aaltosen työ oli
näyttelyssä Turussa vuonna 1910.
Kotimaisten opintojen lisäksi Aarre
Aaltonen pääsi opiskelemaan maailmankuuluun Firenzen Academia di belle Art
-oppilaitokseen, jossa hän oli vuosina 1912–1913 ja uudelleen vuonna 1920.
Firenzen opintojen lisäksi Aaltonen sai paljon vaikutteita tutustumalla Italian
taideaarteisiin muun muassa Roomassa.
Italiasta palannut Aarre Aaltonen asettui
työskentelemään Turkuun. Tuotteliaan kuvanveistäjän ateljeessa työsketeli
apulaisena nuori, sittemmin maailmanmaineeseen noussut Wäinö Aaltonen. Toinen
turkulainen kuvanveistäjäsuuruus, Jussi Vikainen, oli Aarre Aaltosen
yksityisoppilaana.
Aarre Aaltosen veistoksille ja reliefeille
on ominaista yksityiskohtia myöten tarkka luonnollisuus. Hänen julkisista ulkoveistoksistaan
tunnetuimpia ovat useat hautamuistomerkit sekä sankarihautojen muistomerkit
sekä Helsingin Sibelius-puistossa oleva, Kalevala-aiheinen veistos Ilmatar
ja sotka ja Leevi Madetojan patsas Oulussa. Turun Atrium-talon
ammattireliefien kaltainen kahden ammattilaisen reliefikokonaisuus on Lahden
seurakuntatalossa. Yksittäisiä Aaltosen teoksia on useissa museoissa ja
kokoelmissa.
Turussa Aarre Aaltosen julkisia teoksia
ovat Atrium-talon reliefien ohella kullatut seinäreliefit Kauppiaskadun ja
Maariankadun kulmauksessa olevan asuinkiinteistön ovisyvennyksissä, seinäreliefit
Maalaistentalossa ja Seurahuoneen talossa sekä Turun yliopistoon vuonna
1924 tilattu kolmiosainen, Kalevala-aiheinen korkokuvateos.
Pöytyällä syntyneen Aaltosen perikunta
lahjoitti vuonna 1992 kunnalle merkittävän kokoelman taiteilijan teoksia,
valokuvia ja asiakirjatekstejä.
Aarre Aaltonen palkittiin pitkän uransa
aikana useissa veistos- ja rahakilpailuissa – vuoden 1912 dukaattikilpailusta
vuoden 1958 Madetojan patsaskilpailun voittoon. Vuonna 1917 Aaltonen oli yksi
turkulaisten taiteilijoiden Aura-taiteilijaliiton perustajista.
Valtion taiteilijaeläke Aarre Aaltoselle
myönnettiin vuonna 1960.
Aiheesta enemmän:
● Laaksonen Mikko & Nummelin Juri.
(2013). Turun seudun
arkkitehtuuriopas. 396 s. Kustantaja Laaksonen. Turku. ISBN
978-952-5805-35-2
● Docomomo (Helena Soiri-Snellman).
Asunto-osakeyhtiö Atrium ja hotelli Hospits Betel. Erik Bryggman; https://docomomo.fi/kohteet/asunto-osakeyhtio-atrium-ja-hotelli-hospits-betel/
● Heinonen Marjaana,
Pöytyän kunta. (2009). Aarre Aaltonen. Kuvanveistäjä, taiteilija. 6.12.1889 Pöytyä
– 28.9.1980 Helsinki; https://www.poytya.fi/koe-ja-nae/kulttuuri/kuuluisia-henkiloita/aarre-aaltonen/
● Kuvataiteilijamatrikkeli. Aarre
Aaltonen; https://kuvataiteilijamatrikkeli.fi/taiteilija/aarre-aaltonen