Posankka. Alvar Gullichsen. 1999. Helsinginkatu, Pispalantie 5. Ylioppilaskylä.
Ilmeisen harvinainen, jopa ainutlaatuinen,
olento on kuva- ja käsitetaiteilija Alvar Gullichsenin panos Pro
Cultura -ympäristötaidesäätiön hankintoihin. Vuonna 1997 taiteilija ehdotti
säätiölle tällaisen ympäristötaideteoksen toteuttamista, ja vuonna 1999 Posankka
sitten seilasi synnyinsijoiltaan Nauvosta kaupunkiin Aurajokea pitkin.
Ennakkoluulottomasti outoon tulokkaaseen suhtautuvat Kylpylähotelli Caribian
omistajat ehdottivat Posankan sijoituspaikaksi moottoritien piennarta
Aurajoen ja Hämeentien sillan väliselle alueelle, johon teos sijoitettiinkin.
Teräsvahvisteisesta lujitemuovista valmistettu Posankka ilmentää luojansa Alvar Gullichsenin mukaan kritiikkiä kehittelyaikanaan suurta julkisuutta saanutta geeniteknologiaa kohtaan. Teosta pidetään myös kunnianosoituksena Turun maineikkaalle avantgarde-perinnölle.
Kumiankan valinta Posankan
emovanhemmaksi näyttäisi viittaavan taiteilija Kaj Stenvallin paljon
julkisuutta saaneisiin ankkamaalauksiin, ja possu puolestaan muistaa
kunnioituksella taiteilija Harro Koskisen kriittisiä ja kiisteltyjä
sikateoksia. Korkeudeltaan viisimetrien ja 7.5 x 4.3 -metrinen Posankka
on valmistettu teräsvahvisteisesta lasikuidusta.
Huumorintajua koetteleva Posankka otetaan Turussa tosissaan, ja vuonna 2019 se nimettiin Turun viralliseksi kaupunkieläimeksi. Teos on synnyttänyt Turkuun paikallisia perinteitäkin: Alkuvuosina Posankka sai jouluaikaan päähänsä jättikokoisen tonttulakin, ja vappuna teos sai opiskelijoilta valkolakin.
Tätä nykyä teoksen omistava Turun kaupunki
suhtautuu lakituksiin kielteisesti, eikä sen enempää valko- kuin
punalakkejakaan otukselle pueta. Asusteisiin Posankka saa kyllä tottua.
Kaupungin omiin tarkoituksiin teos sai joulukuussa 2024 kaulaansa muodoltaan
ääretön-symbolia mukailevan rusetin, joka edustaa Turun valmisteilla olevaa
800-vuotisjuhlavuotta (2029).
Parissa vuosikymmenessä aluksi
pahennustakin herättänyt Posankka on nyt paitsi virallistettu
turkulaisten edustaja myös perheellinen. Huhtikuussa 2019 Turun sataman
matkustajaterminaaleihin ja lentoasemalle kotiutui kolme pikkuista Posankkaa. Ja
joka vuosi Turun päivänä sadat pienet Posankat kilpailevat Aurajoessa
uintinopeudessa.
Posankka on myös tehokkaasti
tuotteistettu Turun tunnus, jota omassa kaupungin keskustan erikoismyymälässä
ja verkkokaupassa myydään niin tekstiileinä, kylpyleluina, heijastimina kuin designkoruina.
Vuonna 2014 Aboa Vetus Ars Nova taidemuseo hankki kokoelmiinsa alkuperäistä pienemmän version Posankka-veistoksesta.
Eikä Posankka ole enää ainoastaan Turussa
tuttu. Kansainvälinen Domus-arkkitehtuuri- ja muotoilulehti nimesi
Posankan maailman tunnetuimpien eri kaupunkeja symboloivien tunnusten joukkoon
– muun muassa New Yorkin Vapaudenpatsaan, Brysselin Manneken Pis -veistoksen ja Rio de Janeiron Jeesus-patsaan
rinnalle. Posankan lehti sijoitti luokkaan ”ilmaisukieleltään mauttomat”
teokset. Turkulaiset saanevat olla eri mieltä (?).
Taiteilija:
Helsingissä vuonna 1961 syntynyt
kuvataiteilija ja muusikko Alvar Gullichsen opiskeli Vapaassa taidekoulussa
vuosina 1981–1982 sekä Kuvataideakatemiassa vuosina 1984–1989.
Ensimmäisen näyttelynsä (Raba Hiff Show
89) Alvar Gullichsen piti vuonna 1989, jolloin hän toi julkisuuteen
Bonk-konseptinsa. Gullichsenin monipuoliseen taiteelliseen toimintaa sekä
kuvataiteissa että musiikissa kuuluu aktiivinen osallistuminen eri
tyylisuuntauksia edustaiin ryhmiin ja kollektiiveihin, esimerkiksi ROR (Revolutions
on Request), GNARS (Gullichsen-Nyqvist Art Systems), Afrojazz
Quintet.
Gullichsen tunnetaan erityisesti
pop-taiteen edustajana sekä maailmanmainettakin saaneesta, kuvitteellisia
laitteita valmistavasta Bonk Business -yrityksestä. Bonk-koneilla on oma
nimikkomuseonsa Dynamokeskus Bonk Uudessakaupungissa.
Gullichsenin taidesuuntaan vaikutti
suuresti työskentely Villa Karon taiteilijaresidenssissä Länsi-Afrikan Beninissä
vuonna 2002, jolloin hänen taiteensa alkoi muuttua pääosin abstraktiksi.
Turussa Alvar Gullichsen tunnetaan Helsingintien Posankan lisäksi Aboa Vetus Ars Nova -taidemuseon kaksi kerrosta täyttäneestä KOSMOS-yksityisnäyttelystä 2023–2024.
Aiheesta enemmän:
● Turun kaupunki. Alvar Gullichsen:
Posankka; https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/museo/kokoelmat/ulkoveistokset/alvar-gullichsen-posankka
● Turun Ympäristötaideprojektin
teokset. 14 kohdetta kaupunkikuvassa (toimittajat Kaarina Katiskoski &
Jari Karppanen) (2001). 1999 Alvar Gullichsen. Posankka. Wäinö Aaltosen
museo, Turku. ISBN 952-9566-31-3
● Turun Sanomat (Emma Sarsila), 3.2.2023. New Yorkin Vapaudenpatsas, Rio de Janeiron Kristus-patsas, Turun Posankka, mitä näitä nyt on – italialaismedia nosti Turun yllättävään listaukseen; https://www.ts.fi/uutiset/5897919
● Posankka. Kotisivut; https://www.posankka.fi
● Aboa Vetus Ars Nova,
27.11.2023. Alvar Gullichsen: KOSMOS 8.12.2023–19.5.2024; https://avan.fi/alvar-gullichsen-kosmos