Mikael Agricola. Oskari Jauhiainen. 1952. Turun tuomiokirkon edusta.
Turun tuomiokirkon länsiseinustalla kirja kädessä seisovan Mikael Agricolan hahmon luultavasti kaikki tunnistavat, vaikka todellisuudessa emme edes tiedä, miltä kansamme merkittävimpiin vaikuttajiin lukeutunut suurmies näytti.
Vuonna
1952 paljastettu, kuvanveistäjä Oskari Jauhiaisen toteuttama Mikael
Agricola -pronssiveistos ”on olevinaan” näköispatsas, mutta toteutuksessa
on paljon myös tekijän mielikuvitusta. Mikael Agricolasta ei ole jälkipolville
säilynyt ainuttakaan muotokuvapiirrosta, joten taiteilija Oskari Jauhiaisen kerrotaan käyttäneen kasvoja muotoillessaan omia piirteitään.
Keskeisen
ja näkyvän sijaintipaikkansa ansiosta Turun piispan ja suomen kirjakielen
kehittäjän Mikael Agricolan patsas on varmasti yksi Turun tunnetuimmista
julkisista taideteoksista.
Mikael Agricola
(1510–1557) oli Turun piispa ja uskonpuhdistaja, mutta parhaiten hänet varmasti
tunnetaan ensimmäisestä suomenkielisestä kirjasta. Vuonna 1543 julkaistussa ABCkiria-teoksessa
Agricola loi pohjan ja vakiinnutti suomenkielen kirjallisen muodon. Seuraava
vuonna julkaistiin laaja Rucouskiria. Vuonna 1548 ilmestyi Agricolan
Uuden testamentin suomenkielinen laitos Se Wsi Testamenti.
Turku oli Mikael
Agricolan elämässä tärkeä kaupunki, jossa hän asui ja työskenteli kahteen
otteeseen – ja korostetusti lähellä suurmiehen patsaan sijaintipaikkaa
Unikankareen kummulla. Veistoksen Agricola katsoo suoraan kohti
Katedraalikoulua, jonka johtajana hän toimi. Nykyinen näkymä Tuomiokirkkotorin
ja Porthaninpuiston yli kohti Katedraalikoulua on puustoa lukuun ottamatta
vapaa, mutta 1500-luvun kirkon edustalla seisonut Agricola ei olisi nähnyt
koulurakennusta. Tuohon aikaan kaupunkikeskustan rakennukset ympäröivät kirkkoa
hyvin lähellä. Toisaalta patsaasta hieman vasemmalle, aukion toisella puolella
olevan Vanhan Akatemiatalon paikalla 1500-luvulla sijainneessa Pyhän
Laurentiuksen prebendatalosta Mikael Agricola kirjoitti ja saattoi
julkaisukuntoon ensimmäiset suomenkieliset kirjat.
Agricolan patsaan tarina
on monivaiheinen, sillä muistomerkkiä alettiin puuhata Viipurissa
käynnistetyllä varainkeruulla jo 1860-luvun alussa. Viipuri oli kuningas Kustaa
Vaasan määräyksellä saanut Turun hiippakunnan jaon jälkeen oman piispansa, ja
Agricolan patsasta oltiinkin vahvoin perustein pystyttämässä Viipuriin eli
Agricolan koulukaupunkiin.
Toki Turullakin oli omat,
etenkin historialliset perusteensa muistomerkin sijaintipaikaksi. Lopulta
kuvanveistäjä Emil Wikströmin Agricola-patsas pystytettiin Viipurin
tuomiokirkon edustalle kesällä 1908. Mutta Turku sai vuonna 1910
”lohdutuspalkintona” Wikströmin patsaan toisesta valusta rintakuvan, joka
sijoitettiin Turun tuomiokirkkoon, ensin kirkkosaliin ja myöhemmin
eteishalliin.
Taiteilija:
Kuvanveistäjä
Oskari Jauhiainen (1913–1990) opiskeli Suomen Taideyhdistyksen
piirustuskoulussa vuosina 1938–1940. Taitelijauransa alussa Jauhiainen sai
mainetta sotamuistomerkeillään, joita on Suomessa kymmenellä paikkakunnalla.
Valtakunnallisesti kuuluisaksi Jauhiainen tuli Turun tuomiokirkon eteen
pystytetystä Mikael Agricolan patsaasta.
Taiteellisista
ansioistaan Jauhiainen sai vuonna 1956 Finlandia-kunniamerkin.
Professorin arvonimi Jauhiaiselle myönnettiin vuonna 1967, ja akateemikoksi
Oskari Jauhiainen nimitettiin vuonna 1982.
Aiheesta
enemmän:
●
Heininen Simo. 2007. Mikael Agricola. Elämä ja teokset. 399 sivua.
Edita, Helsinki. ISBN 978-951-37-4869-2
●
Häkkinen Kaisa. (2007). Mikael Agricolan elämä ja työ; Mikael
Agricolan elämä ja työ | Opetushallitus (oph.fi)
●
Häkkinen Kaisa & Vaittinen Tanja (Toimittajat). 2007. Agricolan aika.
266 sivua. BTJ Kustannus, Helsinki. ISBN 978-951-692-682-0
●
Oskari Jauhiainen, Ansioluettelo; Jauhiainen,
Oskari | Kuvataiteilijamatrikkeli – Suomen Taiteilijaseura